PRODUCCIÓ ACTUAL
Jonatan Carbó - orgue
Esteve Costa - director
![]() |
![]() |
El
programa proposat planteja un paral·lelisme entre els compositors
francesos i belgues de principis del segle XX amb els compositors
catalans de la mateixa època, partint de la base que molts compositors
catalans van tenir o han tingut una relació més o menys directa amb
l'ambient musical francès.
Així,
en la part francesa partim d'un dels grans organistes i pedagogs del
final del Romanticisme, Camille Saint-Saëns, per després centrar-nos en
compositors actius a la primera meitat del Segle XX, com Francis
Poulenc, Maurice Duruflé, o el belga Jean Marie Plum. La majoria
d'aquests compositors tenen la particularitat que van arribar a exercir
com a organistes en algun moment de la seva carrera, de manera que
coneixien molt bé les possibilitats del seu instrument i també les dels
cors amb qui solien col·laborar.
A Catalunya l'epicentre de la música sacra per a veus blanques és l'Abadia de Montserrat: grans músics com Pau Casals, Cristòfor Taltabull o Francesc Civil van compondre obres dedicades a l'Escolania; d'altres van passar per l'escolania de petits i alguns van acabar formant part de la comunitat de monjos, com Àngel Rodamilans, Ireneu Segarra, Gregori Estrada o Cassà Just. Gràcies a la col·laboració de la mateixa Escolania, podem incloure al programa dues breus obres a cappella d'Ireneu Segarra i de l'Abat Cassià Maria Just (fill del compositor igualadí Joan Just).
La connexió dels compositors catalans amb França és evident en la seva obra, però també en la seva formació. La majoria dels autors presents en aquesta segona part van estudiar a França en algun moment de les seves vides: Francesc Civil va passar per la prestigiosa Schola Cantorum de Paris; Taltabull va estudiar a París amb Charles Tournemire o Charles Koechlin; Ireneu Segarra fou deixeble de Taltabull a Barcelona, però també de Nadia Boulanger a Paris; i Cassià Maria Just va estudiar composició amb André Jolivet.
Aquesta interrelació, però, no implica una uniformitat d'estil ni de caràcters en les obres del programa. D'una banda, hem combinat obres per a cor i orgue amb d'altres per a orgue sol o per a cor sol; i de l'altra, hem escollit el repertori buscant una certa diversitat d'estil, des de la inesperada polifonia neorenaixentista del Pare Ireneu Segarra, a l'exhuberància del Stabat Mater de Jean Marie Plum, passant per la “devoció pagesa” de Poulenc, o la subtil obra de Cassià Maria Just.
Primera part (França - Bèlgica)
Ave Verum en Re M
Saint-Säens (1835-1921)
Stabat Mater
Jean Marie Plum (1899-1944)
Tota pulchra es Maria (a capella)
Maurice Duruflé (1902-1986)
Choral varié sobre el tema del Veni Creator (orgue sol)
Maurice Duruflé (1902-1986)
Litianies à la Viergie Noire
Francis Poulenc (1899-1963)
Segona part (Catalunya)
Missa matinal
Àngel Rodamilans (1874-1936)
Kyrie
Gloria
Credo
Sanctus-Benedictus
Agnus Dei
Àngel Rodamilans (1874-1936)
Kyrie
Gloria
Credo
Sanctus-Benedictus
Agnus Dei
Scapulis suis
Irineu Segarra (1917-2005)
O Crux (a capella)
Cassià Just (1926-2008)
Virolai, del Díptic Montserratí (orgue sol)
Francesc Civil (1895-1990)
Dolça presó
Cristòfor Taltabull (1888-1964)